Tal dia com avui de 1932, Ràdio Associació inicia l’emissió de fotografies per la ràdio

Imagen del emisor de imágenes inventado por Pau Abad en los años treinta. foto David Airob

Imatge de l’emissor ( Fotos de David Airob)

El dissabte 21 de maig de 1932, a les 23 h, Ràdio Associació-EAJ15 inicia una nova experiència: les emissions fototelegràfiques, emetre fotografies per la ràdio. Aquest fet constituïa una autèntica revolució tècnica que establia les bases d’altres possibilitats com el fax o la televisió.

Aquell dissabte de 1932 Ràdio Associació iniciava la retransmissió setmanal de dues fotografies a través d’un aparell emissor del sistema del sabadellenc Pau Abad. La qualitat i nitidesa de la imatge superava els resultats obtinguts per qualsevol dels sistemes estrangers. La durada de les emissions era de 15 minuts. A partir del 3 de juliol, les emissions es van passar als diumenges.

Moltes de les fotografies que Pau Abad transmetia des de l’aparell instal·lat a Ràdio Associació eren reproduccions de les que apareixien a la primera plana de La Vanguardia. La divulgació de l’invent es va fer durant la II Exposició Nacional de Ràdio, celebrada a la Fira de Barcelona del 22 d’octubre al 6 de novembre de 1932.

Muestra de una de las imágenes enviadas por el invento para transmitir fotografías ideado por Pau Abad i Piera en los años 30. Foto David Airob

Francesc Macià.

Pau Abad, tècnic autodidacta, investigava aquest sistema des de 1922, i va aconseguir els primers resultats el 26 de novembre de 1930, en obtenir la patent per dos aparells: un d’emissor –en què una cèl·lula fotoelèctrica llegia la imatge a transmetre i la transformava en impulsos elèctrics que viatjaven a través de les ones de ràdio- i un de receptor –que restituïa la imatge original-. Amb aquest sistema desapareixia el cable telefònic, present en les proves que s’estaven fent a Europa. Desprès de la patent, Abad va passar a integrar-se en el grup d’investigadors de Ràdio Associació de Catalunya.

Les imatges mostren l’aparell emissor, el receptor, una imatge emesa del president Macià i l’anunci de les transmissions a la revista “Catalunya Ràdio”.