Premis Ràdio Associació 2014

La 14 edició dels Premis Ràdio Associació destaca el protagonisme de la ràdio davant els propers esdeveniments que ha de viure Catalunya

L’Auditori ONCE de Barcelona ha acollit una vegada més l’edició anual dels Premis Ràdio Associació en una gala presidida pel conseller de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, Francesc Homs. El conseller ha destacat el paper que segurament tindrà la ràdio com a mitjà més immediat durant el darrer trimestre d’aquest any, en què Catalunya viurà esdeveniments històrics.

L’acte, conduït pel periodista esportiu Joan M. Pou – ha començat amb la salutació de Jordi Margarit, president de Ràdio Associació de Catalunya, que ha fet èmfasi en destacar que l’èxit de la ràdio en català és un èxit col·lectiu i és col·lectivament que cal gaudir-ho, com ho fan els professionals, independentment de les empreses a qui pertanyen. A més, ha aprofitat per anunciar que en l’edició del proper any –especial perquè serà la 15a- s’intentarà recuperar l’experiència de fa uns anys de fer una jornada de ràdio en directe, prèvia a la gala de lliurament de premis.

Els primers guardonats en aparèixer han estat les Mencions d’Honor:

Carme Forcadell ha recollit la Menció de l’Assemblea Nacional Catalana per haver consolidat –tot i els nous formats tecnològics- el paper original, referent i essencial de la ràdio durant la mobilització de la Via Catalana de l’11 de setembre passat . Joan Manuel Surroca ha rebut la menció per una vida professional dedicada al periodisme audiovisual esportiu, en què ha esdevingut tot un referent per a les noves generacions de periodistes. Josep Puigventós, per haver desenvolupat i enaltit d’una manera documentada i constant el món del sardanisme per mitjà de més de 1.500 emissions radiofòniques a Ràdio Rubí. Jordi Tardà, per ser un ineludible referent en l’àmbit del periodisme i la crítica musical i per obrir-nos finestres internacionals d’una forma fresca i continuada amb la garantia de “Paraula de Stone”. I 25 anys de “Fes ta Festa”, recollida per Jesús Ventura i Amadeu Carbó, per una tasca continuada de suport, compromís i difusió, primer des de Ràdio 4 i després des de les ones locals i internet, de les diferents manifestacions de la cultura popular i tradicional catalana.

Un cop atorgades les mencions d’honor, s’ha donat pas a l’únic premi audiovisual de la gala. QuimMasferrer, presentador del programa EL FORASTER, de TV3“ -Televisió de Catalunya-, ha recollit el “Guardó 1924” per haver sabut posar en primera línia mediàtica una part del país sovint oblidada tot explicant la vida quotidiana que habitualment no apareix mai als mitjans de comunicació.

Tot seguit, ha arribat el torn de la ràdio local. El premi al millor programa, recollit per Jesús Abad, Pilar Abián, i Silvia Alquézar, ha estat per El Fanalet, de Montcada Ràdio, de Montcada i Reixac, per l’anàlisi i la reflexió sobre els temes d’actualitat de Montcada i Reixach, desenvolupats d’una forma tant imaginativa com rigorosa. Han rebut Mencions de Qualitat el programa L’Observador de Ràdio Sant Joan, de Sant Joan Les Fonts, per la posada en escena d’una nova manera de presentar i desenvolupar un programa radiofònic de denúncia ciutadana, amb grans dosis de frescor i complicitat amb l’audiència; i Colors primaris, de Ràdio Silenci, de La Garriga per la bona realització d’un programa que pretén fomentar l’equilibri personal dels oients, des d’un pla tant físic com mental i social.

Desprès dels premis locals arribaven els nacionals. El premi al millor programa, recollit per Mònica Terribas i Killian Sebrià, ha estat per l’ESPECIAL DIADA NACIONAL DE CATALUNYA, de Catalunya Ràdio, per la professionalitat demostrada en la cobertura informativa de tots els actes convocats amb motiu de la Diada Nacional del 2013, en especial, pel repte i la singularitat que suposava cobrir de nord a sud l’anomenada Via Catalana i les rèpliques que es produïen a escala internacional. Les dues Mencions de Qualitat atorgades pel jurat han estat per als programes: Punt de Llibre, de SER Catalunya, per saber establir, amb encert i agilitat, un mosaic de seccions que situen l’oient en el centre de l’actualitat editorial i els fenòmens vinculats al món de la literatura; i per Grans històries, de Ràdio Estel, per l’original tractament de les relacions intergeneracionals i l’anàlisi professional posterior. També per l’aportació de testimonis sobre la memòria històrica més recent amb l’establiment d’una complicitat relacional completa.

El premi d’Innovació ha estat recollit per Eduard Pujol, director de RAC 1, per a la programació RAC 1, CAP PER AVALL per la celebració del Dia de la Ràdio des d’una perspectiva imaginativa, insòlita i excepcional, que va evidenciar l’excel·lent relació entre els equips professionals dels diferents programes que formen la graella de l’emissora. Alguns dels editors més populars d’aquesta programació s’han afegit a recollir el premi.

El darrer premi de la nit, i un dels més simbòlics i apreciats, és el del millor professional que en la present edició ha estat per a FRANCESC MAURI, per contribuir des de la ràdio a l’acostament dels fenòmens meteorològics a l’audiència d’una manera didàctica i continuada, així com al coneixement del territori i els diversos paisatges, i per haver-se convertit en un referent de la informació del temps arreu dels Països Catalans. Mauri ha fet un emotiu parlament que ha posat de manifest el seu recorregut personal i els professionals que més influència han tingut en la seva tasca informativa.

Cal recordar que el jurat està format per Carles Solà, Imma Tubella, Joan Manuel Treserras, Assumpció Maresma i Jordi Margarit. Els guanyadors absoluts reben un diploma certificatiu i una reproducció del micròfon de Ràdio Associació dels anys 30.

Com cada any, la festa ha finalitzat amb una fotografia de tots els guardonats a l’escenari.