RECULL DE REFERÈNCIES DE LES ACTIVITATS DEL CENTENARI DE LA RÀDIO

Per què Ràdio Associació de Catalunya celebra el centenari de la ràdio i dels seus pioners?

Perquè el 19 de febrer de 1924 un grup d’enginyers i empresaris van fundar l’Associació Nacional de Radiodifusió (ANR) i van posar en marxa EAJ1-Ràdio Barcelona. El gener de 1933 aquesta associació haurà de canviar el nom pel de Ràdio Associació de Catalunya.

Una bona part d’aquells fundadors -quan es veuen obligats a deslligar-se de Ràdio Barcelona- posen en marxa EAJ15-Ràdio Associació (el 1930), EAJ18-Ràdio Girona (el 1933), i EAJ42-Ràdio Lleida (1934) , més un acord de col·laboració amb Ràdio Tarragona (1934).

Els hi veurem les cares i sabrem qui són. La majoria han estat oblidats, però cadascun en el seu camp freguen l’excel·lència: George i Royston Saint Noble, Eduard Rifà, Pau Llorens, Josep M. Guillén Garcia, Enric Calvet,  Pau Abad, Teodor Garriga, Enric Huet, Rosalia Rovira

Són el motor de la radiodifusió a Catalunya i a l’Estat i se n’ha parlat molt poc d’ells. Ara, els coneixerem i els hi reconeixerem els mèrits.

👉 SÓN ELS PIONERS 👈

PROJECTES AUDIOVISUALS PRODUÏTS PEL CENTENARI DE LA RÀDIO

Narració audiovisual que ambientada en la recreació d’un estudi de ràdio dels anys 20 explica a mode de tertúlia i amb entrevistes alguns dels aspectes més desconeguts de la posada en marxa d’EAJ-1 Ràdio Barcelona i el per què del projecte d’EAJ-15 Ràdio Associació de Catalunya.

👉Aquí, al 3CAT i a La Xarxa+

La sèrie de 33 capítols es basa en les memòries de Josefina Rifà, filla d’Eduard Rifà i Anglada, l’empresari que més va contribuir i va patir per fundar l’Associació Nacional de Radiodifusió. Un fantàstic relat personal que explica les seves vivències en un entorn social convuls en què van nèixer EAj1, EAj15, Ràdio Girona i Ràdio Lleida.

👉Aquí, a La Xarxa+, a RAC1+, i al 3CAT.

Amb l’assistència d’algunes de les principals veus de la ràdio en català, el Palau de la Música va acollir el passat 26 de febrer la Gala del Centenari i dels 24ns Premis Ràdio Associació. Dirigida per Jordi basté, la trobada ha estat un espectacle extraordinari que ha combinat escenes teatrals amb els premis.

👉Aquí i a La Xarxa+

• 📢20/03/2024. RÀDIO ASSOCIACIÓ GUANYA EL PREMI A LA COMUNICACIÓ I DIVULGACIÓ DE LES TIC. El jurat de la 29a Nit de les Telecomunicacions ha atorgat el Premi a la Comunicació i Divulgació de les TIC a Ràdio Associació de Catalunya per donar a coneixer la història de la primera emisora de ràdio de l’estat espanyol, Radio Barcelona EAJ1 impulsada per l’Associació Nacional de Radiodifusió ANR, mes tard RAC, així com la història dels primers anys de la Ràdio en el any del seu 100 aniversari.

• 📢07/02/2024. JA A LES LLIBRERIES EL LLIBRE “TU CALLA”. Un dels projectes inclosos en la commemoració del Centenari de la Ràdio, es posa a la venda avui. Es tracta del llibre “TU, CALLA. Silencis i oblits. Memòries de Josefina Rifà i la radiodifusió a Catalunya”, editat per Comanegra.

• 🎥 20/02/2024. ESTRENA PER TV3 DEL DOCUMENTAL “LA RÀDIO SILENCIADA”. Narració audiovisual que ambientada en la recreació d’un estudi de ràdio de principis dels anys 20 explica a mode de tertúlia i amb entrevistes alguns dels aspectes més desconeguts de la posada en marxa d’EAJ-1 Ràdio Barcelona i el per què del projecte d’EAJ-15 Ràdio Associació de Catalunya, així com les conseqüències que van tenir aquelles iniciatives sobre les persones que les van liderar. Compta amb la participació de periodistes, historiadors i familiars dels pioners que han conservat la memòria dels fets.

• 📰 POSTAL DE NADAL AMB IMATGE FORÇA DESCONEGUDA. La imatge, del fons del Centre Excursionista de Catalunya, pertany a una sèrie d’imatges que recullen el muntatge de l’antena que l’Associació Nacional de Radiodifusió (ANR) instal·la al terrat de l’Hotel Colom per posar en marxa EAJ1-Ràdio Barcelona.

• 📰 08/06/2023. CARTA amb la crida a les famílies publicada a “LA VANGUARDIA”.

• 📡30/05/2023. 90 ANYS DE RÀDIO GIRONA. Ràdio Girona- EAJ38 va ser una de les 5 emissores que van posar en funcionament @RàdioAssociació. Es va inaugurar el 10-12-1933 a l’Ateneu de Girona amb direcció d’Alexandre Figa i amb Homer Teixidó com a enginyer constructor.