Creix la inversió publicitària i la contractació de personal a la ràdio durant el 2016

L’Associació Catalana de Ràdio ha donat a conèixer avui el contingut de l’Informe de la situació de la ràdio a Catalunya (2007-2016), un estudi evolutiu que porta a terme la consultora MediaHotLine per encàrrec de l’entitat. L’Informe recull aspectes com la inversió publicitària, les audiències, l’ocupació laboral i la situació de l’espectre radioelèctric. Segons aquest informe, durant 2016 i per tercer any consecutiu dos dels principals índex de mesura de l’activitat radiofònica han estat positius ja que han crescut tant la inversió publicitària, com la contractació de personal i col·laboradors.

(NOTA DE PREMSA DE L’ACR).

L’audiència de la ràdio a Catalunya se situa en el 60 % de la població, la qual cosa suposa 4,4 punts més que fa deu anys, quan es van començar a elaborar els Informes de la Ràdio.

Cap altre mitjà, llevat d’internet, superen la ràdio en creixement de penetració, i la televisió recula un -1,4 % en aquet període.

Les dades, procedents d’AIMC, indiquen també que a Catalunya hi ha més de 4 milions d’oients de ràdio, dels quals 3 han escoltat algun dels programes en català de les diferents cadenes.

Ha augmentat la inversió publicitària, en un percentatge superior al de la resta de l’Estat

Aquest 2016 es consolida la tendència a l’augment de la inversió publicitària en el sector, que creix en valor absolut de 47,1 M € a 48,3 M €, un 2,6 % més que en període anterior. A pesar d’això, aquesta xifra encara queda lluny dels 75,4 milions d’euros registrats l’any 2007.

El president de l’Associació Catalana de Ràdio ha valorat de manera molt positiva aquestes dades i ha volgut remarcar que aquest Informe és l’únic que es realitza amb dades proporcionades directament per les empreses de ràdio que operen a Catalunya, i que no procedeixen ni d’estimacions ni d’extrapolacions.

D’altra banda, l’autor de l’Informe, Enric Yarza, president de MediaHotLine ha remarcat que la ràdio catalana capta un 13,9 % del total d’inversió publicitària dels mitjans catalans, i això suposa una xifra notablement superior a la de la mitjana de la ràdio a l’Estat, on aquest mitjà obté una quota al voltant de poc més del 9 %.

Aquests anys de crisi han tingut un efecte negatiu en el repartiment de la publicitat per demarcacions: Barcelona que suposava un 78,6 % l’any 2009, ara ja s’emporta el 86,5 del total invertit pels anunciants. Tarragona suposa un 6,1 %; Girona un 4,5 % i Lleida un 2,8%.

Pel que fa al repartiment entre formats de programació radiofònica, la ràdio generalista suposa un 61,9 % del total invertit i la ràdio temàtica un 38,1%. En aquests anys també hi ha hagut una tendència a l’augment d’inversió en la ràdio generalista.

Un dels objectius de l’ACR és aconseguir reduir la diferència entre la penetració de la ràdio entre els oients i la inversió que capta dels anunciants. En aquest sentit Robert Serentill ha destacat que l’ACR treballa per continuar augmentant aquesta quota publicitària per al sector. En els dos darrers anys s’ha impulsat la campanya radioeficacia.cat per destacar els valors comercials i publicitaris d’aquest mitjà.

Es comencen a crear llocs de treball en el sector

L’Informe també destaca que es manté el canvi de tendència en la contractació tant de personal laboral com de col·laboradors mercantils (tant publicitaris com de continguts). A l’abril de 2017 les diferents cadenes i emissores de ràdio privada a Catalunya donaven feina a un total de 587 persones, un 67% laborals i un 33% col·laboradors. Aquestes dades representen un 21 % de creixement sobre l’any any 2015, el de pitjor registre en ocupació a causa de la crisi.

L’espectre: 75 % de freqüències públiques i lleugera disminució de les ràdios il·legals

De les 778 freqüències legals planificades a l’espectre radioelèctric de Catalunya, només el 25 % són emissores del sector privat. L’altre 75 % està en ús per part del sector públic (emissores municipals, grup d’emissores de RNE,  i grup d’emissores de Catalunya Ràdio). Aquesta xifra es manté en aquestes proporcions en els darrers anys.

D’altra banda, l’ACR ha comptabilitzat 116 emissores  il·legals, que emeten sense llicència ni autorització, sobretot a les capitals de demarcació. Aquesta xifra suposa  un 8 % menys que l’any anterior. Barcelona és la demarcació que concentra més activitat il·legal, amb 83 freqüències ocupades, seguida de Girona (14), Lleida (10) i Tarragona (9).

Aquesta desena edició de l’Informe de la situació de la ràdio a Catalunya coincideix amb la commemoració del 25è aniversari de l’Associació Catalana de Ràdio, que compta en l’actualitat amb gairebé 200 emissores associades, la pràctica totalitat del sector privat de Catalunya.