Ja a les llibreries el llibre “TU, CALLA. Silencis i oblits. Memòries de Josefina Rifà i la radiodifusió a Catalunya”

Un dels projectes inclosos en la commemoració del Centenari de la Ràdio, es posa  a la venda avui. Es tracta del llibre “TU, CALLA. Silencis i oblits. Memòries de Josefina Rifà i la radiodifusió a Catalunya”, editat per Comanegra. L’acte públic de presentació es farà el dimarts 13 de febrer, Dia Mundial de la Ràdio, a les 18.00h a la llibreria Ona Llibres, conjuntament amb el podcats que s’ha editat basant-se en aquestes cartes.

El llibre es basa en el document “Silencis i Oblits desprès d’una guerra” (Memòries sobre Eduard Rifà i la radiodifusió a Catalunya) editat, revisat i presentat per Josefina Rifà al Premi Gaziel 1997 de Biografies i Memòries, treballat amb les cartes datades els anys 90 i adreçades al seu fill Jordi Molas Rifà, que n’explica al sentit en el mateix treball. Inclou fotografies i articles d’Eduard Rifà, un dels pioners de la ràdio i un personatge fonamental per entendre els esdeveniments d’una època.

L’obra inclou una cinquantena de cartes datades entre 1995 i 1996 en què l’autora, Josefina Rifà, exposa el relat d’uns fets, d’una família i d’una societat convulsa que inclou alguns dels aspectes més desconeguts del naixement i el desenvolupament de la radiodifusió a Catalunya.

El pròleg és de l’historiador Josep M. Solé i Sabaté que qualifica l’obra com “ un llibre entranyable, precís i ponderat, molt ben escrit, que fa de la correspondència al seu fill monjo un document testimonial d’un valor indiscutible.

Com explica Jordi Molas, el fill, en el text de presentació “Aquestes memòries, lluny de voler explicar tot el que succeí en un moment determinat de la nostra història col·lectiva, ens aporten una dada més important encara: la veritat sobre uns es­deveniments silenciats per la família i la societat fins al dia que la mare decidí desvelar-nos-els al final de la dictadura franquista.”

Cal recordar que s’ha editat un podcast amb el mateix títol que a través de 33 capítols recull una part dels fets i emocions explicats en aquest llibre acompanyada d’un acurat context sonor musical i històric que aconsegueixen situar l’oient en els temps apassionants i convulsos en què se situa aquesta obra epistolar.

Per què Ràdio Associació celebra el centenari de la ràdio i dels seus pioners? Perquè el 19 de febrer de 1924 un grup d’enginyers i empresaris van fundar l’Associació Nacional de Radiodifusió (ANR) i van posar en marxa EAJ1-Ràdio Barcelona. El gener de 1933 aquesta associació canvia el nom pel de Ràdio Associació de Catalunya. Una bona part d’aquells fundadors -quan es veuen obligats a deslligar-se de Ràdio Barcelona- posen en marxa el 1930 EAJ15-Ràdio Associació, el 1933 EAJ18-Ràdio Girona, i el 1934 EAJ42-Ràdio Lleida, més un acord de col·laboració amb EAJ33-Ràdio Tarragona el 1934. Són el motor de la radiodifusió a Catalunya i a l’Estat.