Una imatge de RAC, EAJ15-Ràdio Associació il•lustra el rètol de l’exposició “Aixafem el feixisme”

Des del 3 de novembre passat i fins el 4 d’abril, el Palau Robert de Barcelona acull l’exposició “Aixafem el feixisme”. El poder de la imatge encarregada per EAJ15-Ràdio Associació l’any 1937 d’un nen davant el micro de RAC, possiblement inspirat en “El més petit de tots”, és el reclam visual de la mostra.

foto_nen_rbcnL’exposició “Aixafem el feixisme. El Comissariat de propaganda de la Generalitat de Catalunya 1936-1939” vol explicar els mitjans i les estratègies persuasives que va fer servir el Comissariat per defensar les polítiques de progrés social i les llibertats democràtiques i nacionals. En ella hi apareixen esmentats locutors de Ràdio Associació com Carles Sala, Amadeu Serch o Teodor Garriga (president d’Honor de Ràdio Associació de Catalunya fins a la seva mort), amb una referència de RAC que destaca sobre les altres com és la imatge d’un nen davant el micro de RAC, possiblement inspirat en “El més petit de tots”.

Curiosament, aquesta imatge és un referent pel mateix Comissariat de l’època que no dubta a utilitzar-la per altres motius tal i com es pot veure en aquesta foto esborrant les lletres RAC en un acte organitzat amb l’altra emissora de la ciutat, Ràdio Barcelona.

L’any 1937 el Comissariat de Propaganda va presentar la mascota de la revolució, “El més petit de tots”, una figura símbol de la lluita antifeixista del catalanisme popular durant la Guerra Civil realitzada per l’escultor Miquel Paredes.

frontUna de les imatges que no apareixen en l’exposició però que indiquen la importància del comissariat i el lligam amb Ràdio Associació és aquesta d’una unitat mòbil de l’emissora al front de Terol, al costat d’un camió de la secció d’Impremta i Cinema del Comissariat. La imatge és del Fons de la Generalitat-Segona República /Arxiu Nacional de Catalunya (Foto atribuïda a M. Agulló-Padrós).

+INFORMACIÓ.