Ràdio Associació presenta els actes del centenari de la ràdio i els 125è aniversari del cooperativisme

Aquest migdia, Ràdio Associació de Catalunya ha presentat les activitats que ha organitzat per commemorar durant el 2024 l’any del centenari de la ràdio i el 125è aniversari del cooperativisme a Catalunya amb la participació dels responsables de cadascun dels projectes. L’acte s’ha celebrat en una de les sales del Palau de la Música, que també acollirà la gala dels 24ns Premis Ràdio Associació el febrer del proper any.

Els projectes que Ràdio Associació de Catalunya ha organitzat per a la celebració del centenari de la ràdio inclouen dos documentals, un podcats, un llibre, una gala especial dels 24ns Premis Ràdio Associació, la participació a les xarxes socials i una ruta divulgativa pel país. A l’acte de presentació, que ha estat conduït per la periodista Neus Bonet, han participant Blanca Deu –com a Família Rifà-, Jordi Puig –editor de Comanegra i del llibre “Tu, Calla”-, Dolors Martínez –periodista, actriu i directora del podcast “Tu, Calla”- , Mònica Terribas, periodista i directora del documental “La Ràdio Silenciada”, Jordi Basté –periodista i director de la gala dels 24ns Premis Ràdio Associació-, Margarida Moles, periodista i coordinadora del centenari, i Jordi Margarit, periodista i president de Ràdio Associació de Catalunya.

Per què Ràdio Associació celebra el centenari de la ràdio i dels seus pioners?

Perquè el 19 de febrer de 1924 un grup de pioners entusiastes -enginyers i empresaris-, funden l’Associació Nacional de Radiodifusió (ANR) i posen en marxa EAJ1-Ràdio Barcelona com a element de dinamització social i cultural. El gener de 1933 aquesta associació canvia el nom pel de Ràdio Associació de Catalunya. Una bona part d’aquells fundadors -quan es veuen obligats a deslligar-se de Ràdio Barcelona- posen en marxa el 1930 EAJ15-Ràdio Associació, el 1933 EAJ18-Ràdio Girona, i el 1934 EAJ42-Ràdio Lleida, a més d’un acord de col·laboració amb EAJ33-Ràdio Tarragona el 1934.  Són el motor de la radiodifusió a Catalunya i a l’Estat i se n’ha parlat molt poc d’ells. Ara els coneixerem i els hi posarem cara.

CLIQUEU SOBRE LA IMATGE PER VEURE EL VÍDEO DE L’ACTE DE PRESENTACIÓ DEL CENTENARI DE LA RÀDIO (19/10/2023)

Quines són les activitats previstes?

• DOCUMENTAL 1: “LA RÀDIO SILENCIADA”, una narració audiovisual que ambientada en la recreació d’un estudi de ràdio de principis dels anys 20 explica a mode de tertúlia i amb entrevistes alguns dels aspectes més desconeguts de la posada en marxa d’EAJ-1 Ràdio Barcelona i el per què del projecte d’EAJ-15 Ràdio Associació de Catalunya, així com les conseqüències que van tenir aquelles iniciatives sobre les persones que les van liderar. Compta amb la participació de periodistes, historiadors i familiars dels pioners que han conservat la memòria dels fets. DIRECCIÓ: Mònica Terribas DATA D’EMISSIÓ: 1r Trimestre de 2024
  • DOCUMENTAL 2: “MUNTEM UNA RÀDIO?” (títol provisional). Tenim tantes coses a explicar que valorem fer un segon documental que posi el focus en la ingent tasca desenvolupada pels pioners de la ràdio. La posada en funcionament de Ràdio Barcelona no va ser fàcil, amb problemes tècnics, polítics, socials… -cada decisió tenia una història particular-, com tampoc ho va ser la de Ràdio Associació de Catalunya.  PRODUCCIÓ: En valoració
  • PODCAST: “TU, CALLA. Silencis i oblits en les memòries de Josefina Rifà i la radiodifusió a Catalunya”. Basat en les memòries de Josefina Rifà i Rierola, filla d’Eduard Rifà i Anglada, l’empresari que més va contribuir i va patir per fundar i fer viure l’Associació Nacional de Radiodifusió. És un fantàstic relat personal que explica les seves vivències en un entorn social convuls que porta la família a situacions molt crítiques i en paral·lel a les activitats del seu pare per muntar primer EAJ1 i desprès EAJ15. PRODUCCIÓ i DIRECCIÓ: Dolors Martínez. ESTRENA: 13 de febrer de 2024 (Dia Mundial de la Ràdio)
  • LLIBRE: “TU, CALLA. Silencis i oblits en les memòries de Josefina Rifà i la radiodifusió a Catalunya”. Basat en el document “Silencis i Oblits desprès d’una guerra” (Memòries sobre Eduard Rifà i la radiodifusió a Catalunya) editat, revisat i presentat per Josefina Rifà al Premi Gaziel 1997 de Biografies i Memòries, treballat amb les cartes datades els anys 90 i adreçades al seu fill Jordi Molas Rifà, que n’explica al sentit en el mateix treball. Inclou fotografies i articles d’Eduard Rifà. EDITORIAL: Comanegra PRÒLEG: Josep M. Solé Sabaté PUBLICACIÓ: 14 de febrer de 2024
  • GALA DEL CENTENARI: Espectacle públic de gran format, aprofitant el lliurament de la 24 edició dels Premis Ràdio Associació en un espai també centenari. PRODUCCIÓ I PRESENTACIÓ: Jordi Basté  LLOC: Palau de la Música Catalana DATA: Dilluns, 26 de febrer de 2024
  • XARXES SOCIALS: Ús de les xarxes com a eines de divulgació de la història dels pioners de la radiodifusió i de les accions organitzades en aquest camp mitjançant els següents hashtags: #Taldiacomavui , #100anysràdio , #pionersràdio
  • DIVULGACIÓ EN RUTA: La idea d’itinerància ha estat present des del primer moment que es va plantejar el centenari, com la tenien els pioners. Per això, cal presentar per tot Catalunya els elements que mostrin la història dels pioners de la ràdio.

ORGANITZA. Ràdio Associació de Catalunya amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya i el suport del Col·legi de Periodistes de Catalunya i de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

El govern català va aprovar el juliol passat els esdeveniments i les personalitats que seran objecte de commemoració per part de la Generalitat de Catalunya el pròxim any 2024, entre elles el centenari de la ràdio. Les activitats que Ràdio Associació de Catalunya, SCCL organitzarà per aquestes celebracions s’afegiran al calendari de les commemoracions institucionals.

S’ADJUNTA DOSSIER DE PREMSA AMB INFORMACIÓ AMPLIADA.