Ràdio Associació de Catalunya celebra l’any del centenari de la ràdio amb un homenatge als pioners de la radiodifusió a Catalunya

Avui s’inicien algunes de les accions que Ràdio Associació de Catalunya ha organitzat com a homenatge als pioners que l’any 1924 van fundar l’Associació Nacional de Radiodifusió i EAJ1-Ràdio Barcelona i, més tard, EAJ15-Ràdio Associació, EAJ18-Ràdio Girona i EAJ42-Ràdio Lleida. L’objectiu d’aquestes activitats és el de donar a conèixer qui eren aquells qui van fer possible l’arribada de la radiodifusió a Catalunya, així com els entrebancs i pressions de tota mena que van patir enmig d’un context polític molt convuls. El logotip que acompanyarà el centenari emfatitza aquesta finalitat.

Per què Ràdio Associació celebra el centenari de la ràdio i dels seus pioners? Perquè el 19 de febrer de 1924 un grup d’enginyers i empresaris van fundar l’Associació Nacional de Radiodifusió (ANR) i van posar en marxa EAJ1-Ràdio Barcelona. El gener de 1933 aquesta associació canvia el nom pel de Ràdio Associació de Catalunya. Una bona part d’aquells fundadors -quan es veuen obligats a deslligar-se de Ràdio Barcelona- posen en marxa el 1930 EAJ15-Ràdio Associació, el 1933 EAJ18-Ràdio Girona, i el 1934 EAJ42-Ràdio Lleida, més un acord de col·laboració amb EAJ33-Ràdio Tarragona el 1934.  Són el motor de la radiodifusió a Catalunya i a l’Estat i se n’ha parlat molt poc d’ells. Ara els coneixerem i els hi posarem cara.

Les xarxes com a element de divulgació

Durant aquest mes de setembre, la divulgació dels perfils d’aquests pioners s’anirà succeint a través dels comptes oficials a les xarxes socials de la cooperativa (instagram, twitter i facebook). Aquesta presentació personal es combinarà amb fets que ja el setembre de 1923 són destacables per a la posada en funcionament de Ràdio Barcelona amb les etiquetes #100anysràdio #pionersràdio #Taldiacomavui

La tria d’uns perfils en concret –n’hi ha més- té a veure amb el protagonisme que cadascun dels personatges té en la posada en funcionament de Ràdio Barcelona i Ràdio Associació de Catalunya. Els hi veurem les cares i sabrem qui són, la majoria oblidats, però que cadascun en el seu camp freguen l’excel·lència: els Saint Noble, Eduard Rifà, Pau Llorens, Josep M. Guillén Garcia, Enric Calvet,  Pau Abad, Teodor Garriga, Enric Huet, Rosalia Rovira.

Serà una presentació molt breu, d’acord al consum de xarxes. Però malgrat la seva presentació individual cal remarcar que tots ells interactuen, es complementen i s’engresquen constantment davant les pressions, les frustracions i els èxits. Són personatges motivats per les novetats tecnològiques que formen part d’un grup d’emprenedors singular.

Les descripcions van acompanyades d’imatges, algunes de no massa bona qualitat, però que val la pena mostrar per intentar recuperar-les de l’oblit sistèmic.

Presentació dels actes del centenari l’octubre

Aquest és un primer pas divulgatiu del que seran les accions previstes. Aquest mateix mes d’octubre, Ràdio Associació de Catalunya farà un acte de presentació dels projectes que es portaran a terme durant tot el 1924. L’acte es convocarà oportunament i serà adreçat als socis de la cooperativa, als familiars des pioners i a la premsa.

La imatge del centenari

Com tota celebració, aquesta també té una imatge corporativa associada, un logotip que inclou els objectius i que combina les ones i el símbol del wifi com a metàfora de la transformació que en 100 anys ha viscut el consum de ràdio.

Aquells pioners de la ràdio van establir una línia d’èxit que comença per Ràdio Barcelona, continua amb EAJ15-Ràdio Associació (amb la xarxa territorial de Ràdio Girona, Ràdio Lleida i l’acord amb Ràdio Tarragona) i, ja en democràcia, el 1984 amb RAC 105 dins el grup de l’aleshores Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (CCRTV) i a partir de l’any 2000 amb RAC1 i RAC 105 a RADIOCAT XXI (Grup Godó).

Doble celebració durant el 2024

El govern català va aprovar el juliol els esdeveniments i les personalitats que seran objecte de commemoració per part de la Generalitat de Catalunya el pròxim any 2024. Del llistat hi ha dos fets directament connectats amb Ràdio Associació com són el centenari de la ràdio i els 125 anys de cooperativisme a Catalunya. Les activitats que la cooperativa organitzarà per aquestes celebracions s’afegiran al calendari de les commemoracions institucionals.