Presentació a Barcelona del documental sobre Eduard Toda, a qui Ràdio Associació ajudà a rehabilitar Poblet

caravanaCoincidint amb el 75è aniversari de la seva mort, durant el 2016 s’ha organitzat un programa d’actes amb l’objectiu de donar a conèixer la figura d’Eduard Toda i Güell, un reusenc excepcional que va ser escriptor, egiptòleg, historiador, cònsol i gran defensor del patrimoni cultural, històric i artístic del nostre país, en especial del Monestir de Poblet. Una d’aquestes accions es farà avui al Museu d’Història de Catalunya, a les 18.30h, amb la projecció del documental “Les Set Vides d’Eduard Toda”.

Ràdio Associació de Catalunya i Eduard Toda tenen una vinculació molt especial. Des dels 15 anys, la dèria de Toda era la de rehabilitar el Monestir de Poblet, que es trobava en un estat lamentable. Conjuntament amb el seu amic de joventut, Antoni Gaudí, imaginaven fórmules per a fer-ho possible. Era una rehabilitació que ell concebia no només física, sinó que havia de ser la restauració espiritual de la gruppàtria.

Però el projecte no es va fer realitat fins a molts anys desprès. I en gran part va ser gràcies a la col·laboració entusiasta dels responsables i treballadors de l’emissora que van organitzar diverses Campanyes Pro Restauració del Monestir de Poblet coincidint amb el centenari de la destrucció del monument.

Ràdio Associació va concentrar durant l’any 1935 les seves accions demanant directament la col·laboració econòmica a oients, ajuntaments i entitats del país. Per tal de donar la màxima eficàcia al projecte, aquest mateix any també va organitzar un cicle de conferències amb els principals protagonistes de la vida cultural i social catalana: Rovira i Virgili, Folch i Torres, o Puig i Cadafalch són alguns dels conferenciants participants.

opuscle1D’aquell cicle de conferències, se’n va editar un llibre commemoratiu de les “Festes Pro Restauració de Poblet”. En ell, es recull la intervenció d’Eduard Toda  que acaba dient: “No em resta, ara, sinó dir que, davant de tanta feina a fer, em sento més jove que mai als meus vuitanta anys i que tinc tota la confiança en la crida de Ràdio Associació de Catalunya al poble català perquè participi en massa en aquesta obra patriòtica tan gran, bo i agraint, pregonament, a l’entitat esmentada, en nom del Patronat de Poblet i en el meu propi, la seva valuosíssima col·laboració que en lloc tan alt contribueix a posar el nom de la nostra terra. 13-4-1935).

viana2També va ser Ràdio Associació qui va patrocinar la tornada a Poblet de les despulles del Príncep de Viana, indispensable per a arrodonir el projecte de recuperació espiritual del Monestir com a símbol patriòtic.

PROGRAMA D’ACTES ANY TODA

VÍDEO: Tràiler de l’audiovisual “LES SET VIDES D’EDUARD TODA”