Avui fa 81 anys, “No és Companys, es el señor Marconi”, la visió dels Fets d’Octubre des de RAC

El 6 d’octubre  de 1934 el president Lluís Companys proclama l’Estat Català dins la República Federal Espanyola des del balcó de la Generalitat de Catalunya. Les reaccions i moviments de les parts es van viure també des dels locals de Ràdio Associació de Catalunya.

Al llibre “La meva vida i Ràdio Associació de Catalunya”, de Teodor Garriga, el locutor descriu l’arribada de la policia l’endemà a l’emissora:

“A les 9 del matí van aparèixer un grup de policies capitanejats pel comissari Anguita, un policia que no havia tingut mai cap simpatia pel nostre poble. Van escorcollar  violentament l’interior d’un gran piano de cua que teníem a l’estudi central, per veure si hi havia armes amagades. Anguita va entrar a la sala de juntes i mirant un gran retrat de Marconi que presidia aquella sala, va dir tot enfurismat:

-¿Y por qué tienen ustedes este retrato de Companys aquí todavía?

Jo li vaig respondre:

-Perdone usted pero este senyor no es Companys, es el señor Marconi.

Amb un gest brusc, de suficiència, va contestar:

-Cállese usted…! ¿Se cree que yo no conozco a Marconi?

Al cap d’uns quants dies tres agents van venir a detenir-me a l’emissora.”

La imatge que s’adjunta correspon al moment en què l’alcalde de Barcelona, Carles Pi i Sunyer,  s’adreça als ciutadans des de Ràdio Associació de Catalunya amb motiu de la commemoració de la proclamació de la República. Fons: Brangulí/Arxiu Nacional