“La ràdio enamora si tens l’experiència i permets que t’enamori”, ha afirmat Rebeca Pardo, degana de la Facultat de Ciències de la Comunicació de l’UIC Barcelona, on ha tingut lloc la jornada “L’èxit de la publicitat a la ràdio”, organitzada per l’Associació Catalana de Ràdio en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, amb el suport d’EGTA, World Radio Alliance, MediaHotLine, i RadioCentre.
(NOTA DE PREMSA DE L’ACR). La benvinguda institucional ha estat a càrrec de Carles Cuní, president de l’ACR, que ha destacat que aquest any se celebra el 30è aniversari de l’Associació. “Si continuem sent útils a la societat, si som capaços d’entretenir i d’informar a la gent, soc molt optimista pel futur que ens espera”, ha assenyalat.
Francesc Robert, director d’Atresmedia Ràdio a Catalunya, secretari de l’ACR, i professor de UIC Barcelona ha donat el tret de sortida a l’acte. Ha destacat que la ràdio continua sent el mitjà que més credibilitat té i que hi ha eines que demostren l’èxit de l’eficàcia de les campanyes i de l’atribució d’aquesta inversió.
Posteriorment, ha intervingut Thierry Mars, director de ràdio a EGTA, una associació amb seu a Brusel·les, que dona suport a la comercialització de la ràdio per a entitats i empreses d’Europa i de la resta del món. Mars ha explicat la importància de la ràdio per impulsar negocis. Ha assenyalat que la ràdio té més del 70% d’abast diari a Europa i que els oients de ràdio escolten una mitjana de 3 hores cada dia. Ha destacat la importància de la creativitat per a augmentar les vendes i ha explicat que la radio és el mitjà que més respecta el medi ambient, perquè és el que genera menys quantitat de CO2.
Montserrat Vidal-Mestre, Dra. en Ciències de la Comunicació, i Cap d’Estudis de Comunicació Audiovisual a UIC Barcelona, com a experta en branding sonor, ha realitzat la conferència “El poder persuasiu del so: casos d’èxit de branding sonor”. “Associar un so a una marca és una eina molt potent. El so és capaç de posar-se al nostre inconscient, d’impactar en nosaltres sense que ens n’adonem. És una oportunitat per endinsar-se a la ment del nostre consumidor”, ha destacat. Ha posat diversos exemples de sonotips, jingles, cançons i veus de marca perquè els participants poguessin identificar de quina marca es tractava. Apunta que, segons els estudis, el 75% de les ocasions es recorda la categoria de producte de les marques mentre que el 38% d’oients és capaç de reconèixer de quina marca es tracta.
També ha intervingut Lucy Barrett, presidenta de la World Radio Alliance (WRA) i directora de clients a Radiocentre(l’associació que agrupa la ràdio comercial britànica). Barrett ha pronunciat una ponència sobre com aconseguir que els anunciants vegin la ràdio de manera diferent. “Necessitem que la gent revalori la ràdio”, ha afirmat. Ha destacat la diferència entre les percepcions sobre l’eficàcia de la ràdio i la realitat i ha donat casos d’èxit i eines per demostrar aquesta eficàcia. Ha assenyalat que el 88% de la població d’Anglaterra escolta la ràdio cada setmana. Finalment, ha puntualitzat que la publicitat en ràdio és eficaç i que el 52% de la gent que sent un anunci que els interessa a la ràdio, busca el producte online.
A continuació, hi ha hagut una taula rodona amb Thierry Mars, Lucy Barrett i Enric Yarza, de MediaHotline i moderada per Montse Bonet, professora i secretària de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB. Els ponents han coincidit en la importància d’explotar millor les dades d’audiència i s’han exposat les formes de finançament de ràdio, a banda de valorar el futur de la ràdio.
Finalment, la cloenda de la jornada ha anat a càrrec d’Oriol Duran, secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat de Catalunya i Alumni de UIC Barcelona. “Catalunya és excepcional per la feina que fa en ràdio. Avui algú em deia que fa 100 anys la ràdio era jove i ara que estem a punt de fer 100 anys, crec que continua sent-ho”. Duran ha afegit: “L’àudio continua present i totes les empreses i institucions tenim clar que ha de seguir existint i ha de servir per seguir informant”.