La ràdio privada catalana ratifica el seu paper d’actor principal del sector

L’Associació Catalana de Ràdio (ACR) -de la qual forma part Ràdio Associació de Catalunya- ha celebrat aquest divendres 18 de desembre la jornada virtual “La Publicitat a la ràdio, nous escenaris” on diferents ponents de renom en el sector han aprofundit en les fortaleses de la ràdio en aquest entorn.

(NOTA DE PREMSA DE L’ACR) Tot i la situació viscuda aquest any, Katty Roberfroid, directora general de l’EGTA (Association of TV and radio sales houses), ha remarcat la fortalesa de la ràdio com a mitjà i de l’àudio com a suport publicitari. Roberfroid ha destacat que durant aquest 2020 la ràdio ha tingut un 70% de penetració diària, amb més de 3 hores escoltades cada dia, dades que confirmen que el mitjà viu un molt bon moment. En aquest sentit ha remarcat diversos casos d’èxit europeu de marques que s’han anunciat a la ràdio en temps de crisi i que han sortit guanyant amb un augment del tràfic online i millor presència de marca. La directora general de l’EGTA també ha apuntat que la ràdio seguirà sent una font d’informació fiable en temps de crisi, un mitjà que continuarà oferint contingut premium a l’audiència.

Per la seva banda Àlex Gutiérrez, cap de la Secció Media del Diari ARA, ha recordat que els principals mercats europeus (Alemanya, Regne Unit o França) han continuat fent estudis d’audiència durant aquest any, confirmant que la ràdio no ha fet més que créixer en audiències. En aquest sentit, el periodista ha afirmat que al nostre país la falta d’un EGM ha deixat la ràdio òrfena i sense dades que li donin suport. El cap de la secció Media de l’ARA ha parlat també del podcast com a suport publicitari i a la vegada plataforma complementària per la ràdio. Gutiérrez ha assegurat que les emissores poden obtenir beneficis d’aquest format explotant les seves fortaleses: utilitzant els seus equips de vendes, apostant per les relacions comercials que ja disposen amb anunciants i agències, o aprofitant el seu fàcil accés al talent, entre d’altres.

Enric Yarza, president de Media Hotline, que ha abordat la situació del mercat publicitari a Catalunya i a Espanya, ha destacat que el mercat català s’ha comportat millor que el mercat de la resta de l’estat dintre del retrocés que hi ha hagut a causa de la pandèmia. Yarza ha apuntat que les previsions pel 2021 son optimistes amb un creixement total del mercat del 9,2% i el de la ràdio en concret d’un 8,2%.

Per tancar la jornada, Elena Puigrefagut i David Fernández, representants de l’European Broadcasting Union, han parlat de la realitat i perspectives del DAB (Ràdio Digital) a Europa. Els experts de l’EBU han destacat que tot i el constant augment d’emissores i l’expansió del DAB al continent, encara hi ha un fort contrast de penetració entre els diferents països. A Regne Unit o Suïssa, per exemple, els oients representen més del 50%, mentre que a Bèlgica és un 10% i a Àustria només un 3%. Puigrefagut ha finalitzat afirmant que no es preveu apagada de la FM tal i com va passar en el cas de la televisió analògica.