Els 19ns Premis Ràdio Associació tornen a reflectir l’actualitat social i posen en valor els diferents accents de la llengua en una edició amb rècord de participació

_MG_9304Entre els guardonats hi ha Albert Om, Jordi Basté, Lídia Heredia, Jaume Serra,  Pepe Nieves, “Catalunya Migdia”, “Tor, Tretze cases i tres morts”, “Nadal a la Presó”,“M.A.S Enllà” de Ràdio Banyoles i “Connexió Local” d’IB3 Ràdio.

Una vegada més, l’actualitat catalana ha marcat la convocatòria de la 19a edició dels Premis Ràdio Associació. Tant és així, que el jurat ha atorgat una Menció Especial al programa “Nadal a la Presó”. El premi al millor professional ha estat per Albert Om, el de l’Excel·lència per Jordi Basté, el Guardó 1924 per Lídia Heredia, el millor programa de ràdio local per “Connexió Local” d’IB3 Ràdio, el millor programa de ràdio per “Catalunya Migdia”, el Premi a la Inclusió per “MAS Enllà” de Ràdio Banyoles i el Premi a la Innovació per “Tor, tretze cases i tres morts”.

La convocatòria dels 19ns Premis Ràdio Associació ha establert un nou rècord de participació amb 111 candidatures presentades provinents de tots els territoris de parla catalana. El jurat ha decidit atorgar el Premi al Millor Professional al periodista Albert Om i Ferrer, per la seva trajectòria i per haver trobat a RAC1 una nova manera d’enfocar experiències de vida posant la dignitat dels protagonistes per sobre la banalització. I tot això, renovant temàticament una franja horària de ràdio.

_MG_9300En l’apartat a l’Excel·lència, el reconeixement ha estat per al periodista Jordi Basté i Duran, pel seu lideratge continuat a RAC1, i per haver esdevingut el focus informatiu en moments com l’entrevista en àudio a Oriol Junqueras o per escrit a Sandro Rosell des de la presó.

En la categoria de Millor Programa de Ràdio, el premi és per “Catalunya Migdia”, de Catalunya Ràdio, per combinar els diferents gèneres periodístics, lliurant un producte informatiu i divulgatiu de referència i gran seguiment. El jurat ha atorgat dues Mencions de Qualitat: una al programa “Xirinacs Avui”, de Ràdio Estel i l’altra a ”De tot color”, d’IB3 Ràdio.

En la categoria d’Innovació, s’atorga el premi a “Tor, tretze cases i tres morts”, de Catalunya Ràdio, per ser una proposta innovadora de sèrie radiofònica de no-ficció presentada inicialment en format podcast, amb una acuradíssima dramatització basada en el llibre de Carles Porta que descriu fets reals. El jurat ha atorgat Mencions de Qualitat a: “Una habitació pròpia”, d’Àpunt Ràdio i al “Podcasts del Projecte Coco”, de l’Associació Cultural Districte Apatxe de Badalona.

En l’apartat del Premi Ràdio Associació a la Inclusió, el premi ha estat per “M.A.S. enllà”, de Ràdio Banyoles, realitzat pels nois del Moviment Afrobanyolí Social, per treballar des d’una mirada jove per la convivència entre cultures i ajudar a la inclusió dels nouvinguts. També s’han atorgat dues Mencions de Qualitat: “Exilis”, de Ràdio Arrels, de Perpinyà i a l’emissora Alpicat Ràdio.

El Premi al Millor Programa de Ràdio Local ha estat per a “Connexió Local”, un programa d’IB3 Ràdio, de Palma, que aposta decididament per fer d’altaveu dels millors reportatges de les emissores locals de les illes tot potenciant el seu coneixement, la varietat temàtica i els diferents punts de vista territorials. Dues Mencions de Qualitat han estat per a: “El Far”, de Ràdio Arenys, Ràdio l’Escala, Canal Blau, La Cala Ràdio i Delta Ràdio; i per “Llegir per sentir”, de Ràdio Vilafranca.

En l’àmbit audiovisual, el jurat ha decidit atorgar el GUARDÓ “1924” a Lídia Heredia i Soler, periodista de Televisió de Catalunya, TV3, per mantenir la professionalitat i el rigor en uns moments d’especial intensitat informativa.

En l’apartat de MENCIONS D’HONOR, el jurat –a proposta pròpia i del Consell Rector de Ràdio Associació de Catalunya- ha acordat atorgar les següents:

• Agència Catalana de Notícies (ACN) en el seu 20è aniversari per haver-se convertit en referència informativa del territori catalanoparlant.
  • Pepe Nieves Lavid, periodista, per la seva trajectòria professional i la direcció en l’emissió durant 37 anys del programa “La Claqueta”, ara a Ràdio Marca.
  • Paula Mestre Rodrigo i Marta Pla Botella, estudiants de comunicació audiovisual, per reivindicar l’ús de la llengua pròpia en un vídeo esplèndid, titulat “Estima-la”, que es va convertir en viral.
  • Jaume Serra Saguer, director de la SER a Catalunya per haver contribuït a la posada en marxa d’una nova cadena en català i retornat els Premis Ondas a la ciutat que els hi dóna sentit.

El jurat de manera excepcional ha volgut fer una Menció Especial al programa “Nadal a la Presó”, dedicat als presos polítics i les seves famílies. Elaborat de manera voluntària i personal per professionals de diferents emissores i difós per les xarxes i per més de 30 ràdios locals, s’ha fet palès que fer ràdio a casa nostra és, abans de res, una tasca vocacional de compromís social i manifestament solidària. El jurat és presidit per Carles Solà, i format per Joan Manuel Tresserras, Imma Tubella, Assumpció Maresma i Jordi Margarit.

La gala de lliurament de premis se celebrarà el proper dijous 25 d’abril, a partir de les 19.30 h, a l’Auditori de l’ONCE. L’acte serà presentat per Pep Plaza i els seus amics, i transmès en directe per streaming a través del web de www.radioassociacio.cat .

Les imatges corresponen a la roda de premsa de comunicació dels premis amb Jordi Margarit, president de Ràdio Associació de Catalunya, i Margarida Moles, secretària del jurat.

+ACTA DEL JURAT DELS 19ns PREMIS RÀDIO ASSOCIACIÓ