Temps convulsos, temps de ràdio: la gala dels 22ns Premis Ràdio Associació reivindica la llengua, la credibilitat i s’encara cap el centenari de la ràdio

Amb la tornada a normalitat post-Covid, la gala de lliurament dels 22ns Premis Ràdio Associació s’ha celebrat aquest dijous 19 de maig a l’Auditori de l’ONCE presentada per Laura Fa i Marc Giró. En un moment de convulsió, la gala ha reivindicat la llengua catalana, la credibilitat de la ràdio envers altres formes de comunicació i ha apuntat cap a la celebració del centenari de la ràdio a Catalunya. La festa ha estat presidida per Laura Borràs, presidenta del Parlament de Catalunya.

Són temps complexos i la ràdio és imprescindible per aportar credibilitat a les dades que van arribant. Amb un breu vídeo de presentació que mostra la complexitat de l’actualitat, Jordi Margarit, president de Ràdio Associació de Catalunya, dóna la benvinguda i fa èmfasi en la rellevància que assumeix la ràdio en aquests moments d’impacte informatiu i ha recordat que ben aviat se celebrarà el centenari de la ràdio a Catalunya, de la qual l’entitat i un dels seus fundadors, Eduard Rifà, n’és protagonista. (VÍDEO BENVINGUDA)

Per ordre de lliurament de premis, la gala comença amb les Mencions d’Honor (VÍDEO MENCIONS D’HONOR), lliurades per Carles Solà, president del jurat:

• Pol Bassó Carbonell, per haver normalitzat la crítica en català de cinema i sèries al seu canal de Youtube Pol·lícules i a d’altres xarxes socials.
  • Lluís Flaquer Rifé, periodista i narrador de partits de futbol de SER-Catalunya en català i castellà, per l’ús acurat del llenguatge esquivant tòpics i sobretot el llenguatge bèl·lic o expressions ordinàries i masclistes que sovint encara perduren.
  • Christian Garcia i Montagut, periodista d’esports, per la seva trajectòria professional que ha desenvolupat en emissores com Antena 3 Ràdio, Ona Catalana, o Catalunya Ràdio.
  • Maria Glòria Farrés Ramon, per la seva trajectòria vinculada a la ràdio que comença a l’inici de la dècada dels 50 amb 17 anys a Ràdio Terrassa i fins avui, ja que continua en actiu a Matadepera Ràdio gaudint i fent gaudir els oients amb espais musicals i de radioteatre.

A continuació, Neus Bonet, vicepresidenta de Ràdio Associació de Catalunya, lliura el GUARDÓ “1924” a al TN-COMARQUES de TV3-Televisió de Catalunya, actualment presentat i editat per Núria Solé, per la seva labor informativa continuada del que passa a Catalunya més enllà de la capital tot reforçant la magnífica xarxa de corresponsalies. (VÍDEO)

Joan M. Morros, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya lliura el Premi al Millor Programa de Ràdio Local a Veus de casa, de Ràdio Benicarló, de Benicarló, un espai contenidor de matí que d’una manera ordenada presenta l’actualitat diària de la ciutat amb espais informatius, de debat, d’entreteniment o fins i tot de filosofia sempre des de la perspectiva local. També la Menció de Qualitat que ha estat per L’Esport al Punt, de Ràdio Cornella.  (VÍDEO)

Xevi Xirgo, nou president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), dóna els guardons de l’apartat a la Inclusió. El premi ha estat per Oh my goig. El podcast, de Betevé, de Barcelona, que exposa les conseqüències econòmiques i emocionals de la Covid sobre els joves i adolescents en un debat protagonitzat per ells mateixos a partir de les situacions presentades a la sèrie de ficció audiovisual del mateix nom. També atorga la Menció de Qualitat a Heroïnes Anònimes, de Tarragona Ràdio, de Tarragona.  (VÍDEO)

En la categoria d’Innovació Jofre Llombart, secretari de Difusió del govern, atorga el premi a Il·lustres execrables, secció del Via Lliure, de RAC1, per presentar d’una manera innovadora, irònica i poc convencional, la cara oculta de personatges universals que tot i haver fet aportacions molt importants en els seus àmbits, no eren modèlics. També la Menció de Qualitat a La veu és màgica, de Ràdio Caldes, de Caldes de Montbui. (VÍDEO)

En la categoria de Millor Programa de Ràdio Oriol Duran, secretari de Mitjans de Comunicació del govern atorga el premi a El matí i la mare que el va parir, de Flaixbac, un programa despertador que d’una manera desenfada combina la música, la informació, l’humor i el sarcasme amb una fórmula d’èxit líder de la radiofórmula musical. La Menció de Qualitat s’ha lliurat a Sa Porta, d’IB3 Ràdio, de Palma. (VÍDEO)

A continuació, Joan Ignasi Elena, conseller d’Interior, lliura el reconeixement a l’Excel·lència a La Torre de Vidre, de Catalunya Ràdio, per la realització d’una proposta excepcional que aposta per l’actualització d’un clàssic de la ràdio com és el radioteatre amb el plus de la qualitat del relat literari, actors excepcionals i l’ús d’un format d’àudio immersiu. (VÍDEO)

Finalment, Laura Borràs, presidenta del Parlament de Catalunya, atorga el Premi al Millor Professional a JORDI ARMENTERAS AMBLÀS, de RAC1, que en temps d’especialització temàtica continua demostrant que el periodista tot terreny pot ser exemple de rigor, credibilitat i dedicació a l’actualitat diversa i complexa. (VÍDEO)

La presidenta  Laura Borràs tanca l’acte fent un esment especial a la figura del periodista Jordi Armenteras i valorant la pluralitat dels projectes premiats. (VÍDEO)

La gala, que un cop més ha acabat amb la foto de família, s’ha vist per streaming pel canal de Youtube de Ràdio Associació, i la web de RAC1.