El Departament de Presidència reitera el seu intent de privatitzar les ràdios municipals

L’Associació Catalana de Ràdio (ACR) ha denunciant l’intent del Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya d’obrir el procés de privatització de les ràdios municipals i de blanquejar les cessions il·legals que ja s’han fet. Malgrat dues sentències judicials a favor de l’ACR, que consideren il·legal la cessió de la gestió, el Departament manté la voluntat de la privatització mitjançant decret llei amb la voluntat d’obtenir l’aprovació en la Diputació Permanent abans del 14 de febrer. La cessió d’explotació de l’Ajuntament de Girona, està entre les denunciades per ACR i pendents de sentència judicial. Dues sentències recents avalen la il.legalitat de la cessió. 

(NOTA DE PREMSA DE L’ACR). El Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya vol obrir el procés de privatització de les ràdios municipals i blanquejar les cessions il·legals que ja s’han fet. Aquesta és la previsió que es desprèn del Projecte de Decret Llei que el Departament ha elaborat amb el pretext formal d’adaptar-se a la directiva europea, però on de passada vol forçar la norma per legalitzar les cessions d’explotació a empreses privades de les freqüències municipals de Catalunya.

Aquesta legalització possibilitarà  la creació de una cadena de ràdio que de forma il·lícita faci la competència deslleial a les legalment constituïdes. De fet, l’ACR ja ha detectat aquest fet en alguna comarca de Catalunya.

La cessió d’explotació de l’Ajuntament de Girona entre les denunciades per ACR

“La pressa per aprovar el Decret Llei probablement és a causa de les dues sentències en contra d’aquest tipus de procediment que ja ha guanyat l’associació” diu Miquel Miralles, president de l’Associació Catalana de Ràdio. Estem a l’espera de la tercera sentència, aquesta en contra de l’Ajuntament de Girona. “Un canvi normatiu com el que pretén Presidència avalaria casos com el de l’Ajuntament de Girona, que sense tenir ni personal ni infraestructura de cap tipus per fer ràdio, ja va cedir tota l’explotació durant l’anterior mandat i hi ha tornat recentment. Donar el servei públic local de ràdio a una empresa privada és il·legal i va contra l’esperit mateix de la comunicació pública local.”

L’Associació Catalana ha denunciat al Consell de l’Audiovisual de Catalunya i als jutjats, quan aquest organisme no ha actuat, les cessions d’explotació de què els seus associats han tingut coneixement. L’ACR ha denunciat, entre d’altres, les privatitzacions de les emissores municipals de Girona, Sant Pol de Mar, Berga, Santa Cristina d’Aro, Castellvell del Camp (que emetia per a tot el Camp de Tarragona), Santa Coloma de Farners i recentment Sant Vicenç de Montalt, Sant Sadurní i Sant Just.

Fruit d’aquestes accions, alguns ajuntaments han cessat en aquest procediment il·legal de manera voluntària i en d’altres casos han estat els jutjats els que han obligat als ajuntaments a fer-se enrere en les cessions d’explotació a empreses privades.

En aquesta situació es troben els ajuntaments de Castellvell del Camp i recentment Sant Pol de Mar amb sentències judicials favorables a ACR i contra les cessions d’explotació.

La darrera sentencia, de 26 de novembre, declara il·legal i anul·la el contracte entre l’ajuntament de Sant Pol i una empresa privada per gestionar la seva emissora municipal. La Llei General de Comunicació Audiovisual de Catalunya (22/2005) estableix  inequívocament que les ràdios municipals s’han de gestionar directament (art. 23.1) i permet només utilitzar alguns recursos externs.  La sentència considera provat que l’ajuntament de Sant Pol va incórrer en una notòria infracció del que estableix al legislació vigent i estableix que només és possible la gestió directa, sense subterfugis ni dreceres per saltar-se l’imperatiu legal.

L’ACR considera que el Departament de Presidència pretén legalitzar “a posteriori” situacions decididament irregulars d’emissores municipals ja citades i per interessos polítics o empresarials que no tenen res a veure amb els objectius de la comunicació local.

En darrera instància ACR considera que això suposa facilitar per la porta del darrere, l’accés  a l’activitat radiodifusora de nous operadors privats, i al marge del sistema legal establert. Això és l’assignació de llicències previstes per a l’explotació del sector privat a través dels corresponents concursos convocats pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya.

En aquest sentit, l’ACR farà arribar les sentències tant al CAC com als secretaris dels ajuntaments de Catalunya, per evitar nous incompliments de la norma. Igualment l’ACR farà arribar al CAC la petició que en el proper concurs es tingui en compte la llista de les empreses que exploten il·legalment freqüències (pirates o les municipals cedides) als efectes oportuns.