L’Associació Catalana de Ràdio, entitat que integra el conjunt d’emissores i cadenes privades que operen a Catalunya -entre elles Ràdio Associació de Catalunya-, ha denunciant l’intent del Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya d’obrir el procés de privatització de les ràdios municipals i de blanquejar les cessions il·legals que ja s’han fet.
(NOTA DE PREMSA DE L’ACR). Aquesta és la previsió que es desprèn del Projecte de Decret Llei que el Departament ha elaborat amb el pretext formal d’adaptar-se a la directiva europea, però on de passada vol forçar la norma per legalitzar les cessions d’explotació a empreses privades de les freqüències municipals de Catalunya.
L’Associació Catalana ha denunciat al Consell de l’Audiovisual de Catalunya i als jutjats, quan aquest organisme no ha actuat, les cessions d’explotació de què els seus associats han tingut coneixement. L’ACR ha denunciat, entre d’altres, les privatitzacions de les emissores municipals de Girona, Sant Pol de Mar, Berga, Santa Cristina d’Aro, Castellvell del Camp (que emetia per a tot el Camp de Tarragona), Santa Coloma de Farners i recentment Sant Vicenç de Montalt, Sant Sadurní i Sant Just.
Fruit d’aquestes accions, alguns ajuntaments han cessat en aquest procediment il·legal de manera voluntària i en d’altres casos han estat els jutjats els que han obligat als ajuntaments a fer-se enrere en les cessions d’explotació a empreses privades.
En aquesta situació es troben els ajuntaments de Castellvell del Camp i recentment Sant Pol de Mar amb sentències judicials favorables a ACR i contra les cessions d’explotació.
La darrera sentencia, de 26 de novembre, declara il·legal i anul·la el contracte entre l’ajuntament de Sant Pol i una empresa privada per gestionar la seva emissora municipal. La Llei General de Comunicació Audiovisual de Catalunya (22/2005) estableix inequívocament que les ràdios municipals s’han de gestionar directament (art. 23.1) i permet només utilitzar alguns recursos externs. La sentència considera provat que l’ajuntament de Sant Pol va incórrer en una notòria infracció del que estableix al legislació vigent i estableix que només és possible la gestió directa, sense subterfugis ni dreceres per saltar-se l’imperatiu legal.
L’ACR considera que el Departament de Presidència pretén legalitzar “a posteriori” situacions decididament irregulars d’emissores municipals ja citades i per interessos polítics o empresarials que no tenen res a veure amb els objectius de la comunicació local.
En darrera instància l’ACR considera que això suposa facilitar per la porta del darrere, l’accés a l’activitat radiodifusora de nous operadors privats, i al marge del sistema legal establert. Això és l’assignació de llicències previstes per a l’explotació del sector privat a través dels corresponents concursos convocats pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya.
En aquest sentit, l’ACR farà arribar les sentències tant al CAC com als secretaris dels ajuntaments de Catalunya, per evitar nous incompliments de la
norma. Igualment l’ACR farà arribar al CAC la petició que en el proper concurs es tingui en compte la llista de les empreses que exploten il·legalment
freqüències (pirates o les municipals cedides) als efectes oportuns.