Tal dia com avui de 1937 s’inaugurava a Salamanca RNE amb l’emissor comprat per Ràdio Associació de Catalunya

El 19 de gener de 1937, en plena Guerra Civil,  s’inaugurava l’emissora de Salamanca a partir de la qual es crea Ràdio Nacional de España (RNE). L’emissora es troba en terreny dels franquistes i per posar-se en funcionament utilitza un aparell emissor que Ràdio Associació de Catalunya havia contractat a una empresa alemanya.

Davant la necessitat d’augmentar potència, Ràdio Associació de Catalunya a Barcelona havia contactat amb l’empresa Telefunken per a l’adquisició d’un aparell més potent. L’aparell, en arribar a la frontera –possiblement per una decisió del govern alemany que estava totalment en consonància ideològica amb els franquistes-, es va derivar cap a Salamanca. Va ser un regal dels nazis als feixistes espanyols. RAC, que ja havia avançant diners, es va quedar sense res i les complicacions de la guerra no van facilitar la compra de cap altre aparell.