“La remuntada” amb Joan M. Pou i la transmissió de futbol de Ràdio Olot guanyen els dos nous apartats a l’Excel·lència i a la Integració dels 17ns Premis Ràdio Associació

La productora Núria Ventura, Islàndia, Jordi Hurtado, Elisenda Roca i Joan Albert Argerich entre els premiats

Les transmissions esportives tenen un clar protagonisme entre els guanyadors dels 17ns Premis Ràdio Associació amb La remuntada narrada per Joan M. Pou i els directes d’esports de Ràdio Olot, que s’han emportat dos guardons. En aquesta edició, el jurat destaca la qualitat temàtica i de realització de gran part de les candidatures presentades i valora la figura del productor amb l’elecció de Núria Ventura, productora de Catalunya Ràdio, com a millor professional.

presentacioEls Premis Ràdio Associació presentaven enguany dues noves categories en base a l’experiència i a les valoracions dels professionals d’anys anteriors, que reclamaven un reconeixement per a fets puntuals de transcendència professional que van més enllà de la formulació clàssica d’una programació -el Premi a l’Excel·lència-, i que valoressin les iniciatives dedicades a apropar els diferents col·lectius sovint marginats de qualsevol proposta de comunicació -el Premi a la Integració-.

PODEU ACCEDIR AQUÍ A L’ACTA DEL JURAT

Així, el Premi a l’Excel·lència és per Als darrers 9 minuts en la transmissió –la Remuntada- del partit de futbol FC Barcelona- París SG de Joan M. Pou, a RAC1, per aconseguir enganxar els oients en una narració progressiva que va transformar una de les darreres fites futbolístiques en tota una filosofia de vida. Ràdio i emoció en estat pur. Han rebut Mencions de Qualitat Govorit Radio Svoboda, de Ràdio Capital de l’Empordà de Pals, i l’Especial 50 anys Cap nen sense joguina, de Ràdio Barcelona-SER Catalunya.

En la categoria del Premi a la Integració, el guardo és per Les transmissions de futbol de la Unió Esportiva Olot, de Ràdio Olot, per superar prejudicis i apostar per incorporar a la transmissió l’anàlisi acurada i lúcida de Pere Ribas, invident. S’han atorgat dues Mencions de Qualitat a 7 de Ràdio, de Ràdio Banyoles i a El compromís ciutadà, de Ràdio Estel.

En la categoria de Millor Professional, el jurat ha volgut fer un reconeixement a una de les figures imprescindibles en la elaboració d’un programa de ràdio, sovint amb poca transcendència pública, però amb un paper essencial: la producció. Així, el guardó ha estat per a Núria Ventura, productora de El Matí de Catalunya Ràdio, per l’exercici d’una tasca complexa que ha assolit un nivell òptim de reconeixement i estima professional.

El Premi al millor programa de ràdio ha estat per a Islàndia, de RAC1,  per apostar per un nou format que utilitzant un to intimista, facilita l’empatia amb l’oient i l’acompanya tant en els fets transcendents com també en els banals, de cada dia. Han rebut Menció de Qualitat La Gran Vida, d’IB3 Ràdio i El club de la mitjanit, de Catalunya Ràdio.

El Premi a la Innovació ha estat per a Els viatges de Carlos Carlos, d’UPV Ràdio, l’emissora de la Universitat Politècnica de València, per presentar en format transmèdia (podcast, ràdio, xarxes socials) un bon viatge cultural a través de la música, la literatura o la fotografia. Hi ha hagut dues Mencions de Qualitat per a Territori Clandestí, de Ràdio4, i PopAp, de Catalunya Ràdio.

El Premi al millor programa de ràdio local ha estat per Les Transmissions del Club Patinatge Artístic Olot, de Ràdio Olot, per superar d’una manera brillant la dificultat de transmetre per ràdio un esport complicat de visualitzar i, acostar perfectament, l’emoció de la competició a l’oient. Han rebut Menció de Qualitat La República Santboiana, de Ràdio Sant Boi i Badalona Matí, de Ràdio Ciutat de Badalona,

El Guardó 1924 ha estat per a Televisió de Catalunya-TV3 per la seva programació especial en prime time amb motiu de la campanya d’acollida de refugiats “Casa nostra, casa vostra”.

Per últim, el jurat -a proposta pròpia i del Consell Rector de Ràdio Associació de Catalunya- ha acordat atorgar les següents MENCIONS D’HONOR:

• 25 anys de l’Associació Catalana de Ràdio (ACR), per la seva tasca de promoció i interlocució de la radiodifusió comercial a Catalunya.
  • Joan Albert Argerich i Jané, per la seva trajectòria professional que passa per ser la primera veu de Ràdio4, que ara celebra els 40 anys de funcionament.
  • Jordi Hurtado i Torres, per la seva trajectòria i professionalitat, tant a la ràdio com a televisió o el doblatge. Tota una referència en la presentació de concursos de caire cultural.
  • Elisenda Roca i Palet, per haver sabut combinar els diferents gèneres de la comunicació a la ràdio, televisió, teatre, literatura i producció audiovisual.

Cal anotar que enguany s’ha aconseguit un rècord de participació, ja que s’ha arribat a la xifra més alta de candidatures presentades, amb un total de 86, provinents de tot el mapa del territori de parla catalana. El jurat és presidit per Carles Solà, i format per Joan Manuel Tresserras, Imma Tubella, Assumpció Maresma i Jordi Margarit.

La gala de lliurament de premis se celebrarà el proper dijous 4 de maig, a partir de les 19.30 h, a l’Auditori de l’ONCE. L’acte serà presentat per Oriol Cruz i transmès en directe per streaming a través de la web de www.radioassociacio.cat .

A la imatge, moment de la roda de premsa de presentació dels 17ns Premis Ràdio Associació, amb el president de l’entitat, Jordi Margarit, i la secretària del jurat, Margarida Moles.