Un informe de l’ACR sobre la situació de la ràdio a Catalunya del 2007-2015 indica un creixement de l’audiència, la inversió publicitària i la contractació

L’Associació Catalana de Ràdio (ACR) ha fet públic l’Informe de la situació de la ràdio a Catalunya (2007-2015), un estudi evolutiu que recull aspectes com la inversió publicitària, les audiències, l’ocupació laboral i la situació de l’espectre radioelèctric. Les conclusions presenten un creixement de l’audiència, de la inversió publicitària i de la contractació laboral a la ràdio catalana.

Entre d’altres, l’estudi indica les següents xifres:

• L’audiència de la ràdio a Catalunya se situa en el 61,9 % de la població, la qual cosa suposa 1,3 punts més que durant l’any anterior i un 11,4 % més que al 2007, any en què es va començar a dur a terme aquest Informe. Cap altre mitjà, llevat d’Internet, superen la ràdio en creixement de penetració. Així, mentre que la televisió guanya un escàs 0,7 % sobre l’any anterior, la resta de suports perden audiència
  • A Catalunya hi ha més de 4 milions d’oients de ràdio, dels quals 3,1 han escoltat algun dels programes en català de les diferents cadenes, tres de cada quatre oients. Ambdues xifres són superiors a les de l’any anterior.
  • Aquest 2015 es consolida la tendència a l’augment de la inversió publicitària en el sector, que creix en valor absolut de 44,1 M € a 47,1 M €, un 6,5 % més que en període anterior. A pesar d’això, aquesta xifra encara queda lluny dels 75,4 milions d’euros registrats l’any 2007. La ràdio catalana capta un 14,3 % del total d’inversió publicitària dels mitjans catalans, i això suposa una xifra notablement superior a la de la mitjana de la ràdio a l’Estat, on aquest mitjà obté una quota al voltant de poc més del 9 %.Aquests anys de crisi han tingut un efecte negatiu en el repartiment de la publicitat per demarcacions: Barcelona que suposava un 78,6 % l’any 2009, ara ja s’emporta el 87,1 del total invertit pels anunciants. Tarragona suposa un 6,1 %; Girona un 4,8 % i Lleida un 2,8%.Pel que fa al repartiment entre formats de programació radiofònica, la ràdio generalista suposa un 61,5 % del total invertit i la ràdio temàtica un 38,5%. En aquests anys també hi ha hagut una tendència a l’augment d’inversió en la ràdio generalista.
  • A l’abril de 2016 les diferents cadenes i emissores de ràdio privada a Catalunya donaven feina a un total de 595 persones, un 67% laborals i un 33% col·laboradors. Aquestes dades representen un 5 %  de creixement sobre l’any any 2015.
  • De les 779 freqüències legals planificades a l’espectre radioelèctric de Catalunya, només el 25 % són emissores del sector privat. L’altre 75 % està en ús per part del sector públic
  • L’ACR ha comptabilitzat 127 emissores  il·legals, que emeten sense llicència ni autorització

+ACCÉS A L’ESTUDI